onsdag 14 mars 2012

Na11a Uppsats

Na11a: Vad är språk?

I det här projektet har vi arbetat med olika typer av språklig variation. Din uppgift är nu att redogöra för några exempel på språklig variation i Sverige genom att skriva en uppsats om en av följande frågeställningar.
·         Därför anser jag att det inte finns något rätt eller fel språk

·         Därför anser jag att det finns ett rätt och ett fel språk
·         Därför anser jag att sättet vi talar på är knutet till vår identitet

·         Därför anser jag att svenskan håller på att bli ett fattigare språk
·         Därför anser jag att svenskan håller på att bli ett rikare språk
·         Därför anser jag att dialekter är viktiga
·         Därför tror jag att dialekterna kommer att försvinna
·         Därför anser jag att minoritetsspråken är viktiga
·         Därför anser att minoritetsspråken kommer att försvinna
·         Därför anser jag att kronolekter alltid kommer finnas
·         Därför anser jag att kronolekter kommer att försvinna
·         Därför talar vi som vi gör på Sjödalsgymnasiet (eller i Huddinge/ i Vårberg/ i det svenska samhället…)

·         Därför låter mitt språk som det gör
(Du kan också välja ett eget perspektiv och en egen frågeställning. Diskutera i så fall detta med Pernilla innan du börjar skriva.)
Material:Följande material har vi arbetat med och kan användas i uppsatsen. Tänk på att kritiskt värdera din källa och göra korrekta referatmarkörer.
-          En egen undersökning av språklig variation
-          Tvärgruppsredovisning med anteckningsmaterial
-          Anteckningar och iakttagelser från Jonas Hassen Khemiris Ett öga rött.
-          Läst utdrag ur Fredrik Lindströms Värsta Språket.
Textinstruktioner och textomfång:Din text ska ha en inledning, en styckeindelad avhandling och en avslutning. Den ska vara styckeindelad och naturligtvis ska du sätta en egen rubrik på texten. Det ska framgå tydligt vilken tes du valt och du ska ha tydliga argument för din sak.
Längd; ca 2-3 dataskrivna sidor (Times New Roman 12 pt, enkelt radavstånd).
Tidsåtgång; Tre pass i datasal för att skriva merparten av texten. Den fjärde gången använder vi till kort respons samt en sista putsning av texten. Du får arbeta på texten hemma om du vill men min förhoppning är att det inte ska behövas. Efter varje skrivpass printar du det du gjort och lägger i mappen så att vi kan följa din textutveckling.

Betygskriterier:

För betyg vad gäller målen Språksociologi samt Skriva, se nedan (samma som i era häften Mål och betygskriterier)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar