onsdag 30 maj 2012

Kom och fråga om betyg!

Hej SmBe10c och Na11a,

Kort info: Jag kommer ha öppet hus för er klass vid två tillfällen så att ni känner att ni verkligen kan fråga om det är något.

TORSDAG kl 15-15.30 i TK126 samt
MÅNDAG 11.50 - 12.45  i 109
DEADLINE för inlämnade uppgifter är LÖRDAG 23.59 på pernilla.nordberg@hotmail.com
//Pernilla

tisdag 29 maj 2012

Följande bokanalyser har jag fått och bedömt
Sara
Jennifer gdaS
Andreas
Nazifa
Robin
Marwa
Marianne
Freja
Pierre
Louise
Linnea
Mica
Kaisa
Sofia
Sandra Sabine
Büsra
Gustaf S
Mimmi
Gustav T
Syuma
Isabelle
Camilla
Alexandra
Cecilia
Catarina

Ni vars bokanalyser inte når fram till mig - kom på lektionen på torsdag och lämna in en utskriven version så vi vet att det blir rätt!
Ni som har funderingar kring bedömningar är också hjärtligt välkomna då.

//Pernilla

tisdag 15 maj 2012

Na11a

Ingen lektion imorgon onsdag. Vi ser klart filmen nästa vecka och det är lämpligt att ni lämnar in romananalys efter det - förslagsvis fredag v 21.
//Pernilla

måndag 14 maj 2012

Vad är språk - uppsats NvBe10

Vad är språk?


I det här projektet har vi arbetat med olika typer av språklig variation. Din uppgift är nu att redogöra för några exempel på språklig variation i Sverige genom att diskutera en eller flera av följande frågeställningar;
·         Hur är språk knutet till frågor om den egna identiteten?
·         Kan det finnas rätt eller fel språk?
·         Språklig variation då och nu – vilka språkliga variationer har funnits, vilka finns nu och hur har synen på språklig variation förändrats?
·         Vad är svenskt språk?
·         Håller svenskan på att bli ett fattigare språk eller ett rikare språk? Hur ser den språkliga variationen ut i Sverige idag och vad tror du om framtiden?

(Du kan också välja ett eget perspektiv och en egen frågeställning. Man kan absolut tänka sig att ta avstamp i något som du upptäckt genom att göra den egna undersökningen, exempelvis ”Hur kommer det sig att Pascal pratar perfekt rikssvenska i skolan men inte alls gör det när han umgås med sina kompisar?” Diskutera i så fall detta med Pernilla innan du börjar skriva.)
Textinstruktioner och textomfång:Din text ska vara utredandetill sin karaktär. Den ska ha en inledning, en tydlig avhandling och en avslutning. Den ska vara styckeindelad och naturligtvis ska du sätta en egen rubrik på texten. Du ska använda dig av källor, det vill säga kamraternas föreläsningar samt facklitteratur eller tv-program. Du ska referera till dina källor och också bifoga en källkritisk kommentar till uppsatsen.
Längd; ca 2-3 dataskrivna sidor (Times New Roman 12 pt, enkelt radavstånd).
Tidsåtgång; Egen skrivtid parallellt med bokdiskussion samt ytterligare pass i datasal. Du får arbeta på texten hemma om du vill men min förhoppning är att det inte ska behövas.  

Betygskriterier:
För betyg vad gäller målen Språksociologi samt Skriva, se nedan (samma som era betygshäften). Observera att ni MÅSTE ta med svenska minoritetsspråk i era resonemang då detta är ett krav för att nå G på momentet.



Skriva
Mål: Att ha utvecklat skrivandet som ett medel för tänkande och lärande och som ett redskap i kommande studier och arbetsliv. Att kunna förmedla egna och andras tankar i tal och skrift, göra sammanställningar och utredningar samt dra slutsatser och föra fram argument, så att innehåll och budskap blir tydliga och anpassade till målgrupp och syfte.
Betygskriterier:
Om du…
o  argumenterar och drar slutsatser på ett sätt som är anpassat efter ditt syfte och de läsare du tänker dig
o  samlar, sållar och sammanställer material för skriftlig framställning ur olika informationskällor, med handledning
                                                                                                                    …har du uppnått betyget G

Om du dessutom…
o  kan hitta relevant material för skriftlig framställning på egen hand
o  källkritiskt granskar den information du använder dig av i din framställning
o  planerar din framställning väl så att den blir tydlig och övertygande
o  förmedlar erfarenheter, kunskaper och underbyggda åsikter på ett intresseväckande och övertygande sätt och anpassar din text till sammanhanget
…har du uppnått betyget VG (Inga betygskriterier för MVG anges hos Skolverket)
SpråksociologiMål: Att kunna göra iakttagelser av och diskutera språkliga skillnader som exempelvis kan bero på ålder, kön, yrke, uppväxtort och bostadsort.
Om du…
gör iakttagelser och reflekterar över historiska och sociala språkskillnader och minoritetsspråkens ställning i Sverige                        

…har du uppnått betyget G
Om du dessutom…
o  kan visa på olika varianter av det svenska språket som sociolekter, dialekter och stilnivåer
o  redogör för minoritetsspråken och deras ställning i Sverige

…har du uppnått betyget VG (Inga betygskriterier för MVG anges hos Skolverket)



Bokdiskussioner v 21

Bokdiskussioner Ett Öga Rött
Må 10.30 – 10.55
Elin Sofie A Nemo Tindra Emil Tommy Andreas SH

Må 10.55 – 11.20
Emma Amanda K Muki Shakir Sofie Mathilde

Onsdag 9.45 – 10.10
Fredrik Andreas Sj Christoffer Simon Erik Martin Axel Berk

Onsdag 10.10 – 10.35
Astrid Mattea Carolina Rebecka Lova Unni Sara

måndag 7 maj 2012

Fredag v 19, NvBe09

RESTSEMINARIUM - obligatoriskt för kallade!

Följande ska komma på fredag och delta i ett restseminarium om språkhistoria. Inga förberedelser behövs, MEN ni måste komma och delta för att nå betyget G eller mer i svenska B!

Filip
Johan
ErikJ
Felicia
Isabel
Eleni
Anna Ax
Emil
Annie Xu
Alexandra
Aref
Ramtin
AnnaPl

Dessutom ska Erik Planemo komma kl 09.50 och vara förberedd på att prata om sociolekter och minoritetsspråk med mig!

torsdag 3 maj 2012

SmBe10c NP Speaking

Nationella prov, SPEAKING
SmBe10c

Tillfälle 1
Må v 19
Samtliga kallade träffas i klassrummet vid lektionens början (om många är sjuka t.ex. behöver jag omfördela i grupperna)
Gustav T Robin¨Ludvig
Andreas Mica Camilla
Isabelle Christine Cicci
Marwa Marianne Gustav S

Tillfälle 2
Må v 20
Samtliga kallade träffas i klassrummet vid lektionens början (om många är sjuka t.ex. behöver jag omfördela i grupperna)
Sandra P Kaisa
Lollo Karro
Busra Nathalie Mimmi
Jennifer Syuma Katarina

Tillfälle 3
Må v 21
Samtliga kallade träffas i klassrummet vid lektionens början (om många är sjuka t.ex. behöver jag omfördela i grupperna)
Freja Linnea Sofia
Nazifa Sara
Alexandra Sabine Emmy
Sofia Shirin Pierre

Hör av er om något är konstigt,
//Pernilla

TeDe09 Doktor Glas

Doktor Glas och realismen

Här kommer några frågor relaterade till Doktor Glas, en roman som (oftast) brukar räknas till realismen. Här finns därför också frågor om realismens litteratur i stort. Du ska använda dig av minst två källor förutom romanen när du besvarar frågorna, minst en internetkälla och minst en bokkälla. Du ska besvara frågorna skriftligt och ange dina källor samt källkritiskt kommentera dessa på slutet av inlämningsuppgiften. Inlämning v 20. Längd: ca 1  - 2 A4


·        Vad innebär realismen som litterär genre? Vilka är de generella stildragen för realismen? Nämn också ett par andra realistiska författare och deras verk.

·        Beskriv romanens handling i fem meningar.

·        Beskriv Doktor Glas personlighet och drömmar. Hur ser han på sig själv, på kärleken, på religionen?

·        Vilka är Doktor Glas motiv till mordet? (Det finns flera olika motiv!) När förstår vi först vad han planerar?

·        Hur är romanen uppbyggd? Vems synvinkel får vi följa? Vilken effekt ger detta på läsaren?

·        Vad är det, enligt dig, som författaren vill säga med romanen?

·        Hurdant är språket i romanen? Beskriv och ge exempel med hjälp av citat.

·        Hur är den här romanen ett exempel på realistisk litteratur? Hur kan vi se att detta är en text från realismen och inte från romantiken eller antiken? Ge flera exempel.

·        Vad hände i samhället historiskt sett under den litterära eran realismen? Hänger samhällsutvecklingen på något sätt ihop med innehållet eller stilen i ”Doktor Glas”? Ge exempel!

·        Ange nu dina källor och diskutera deras tillförlitlighet!




Betygskriterier (från era häften)
Litteratur och litteraturhistoria
Mål: Att kunna jämföra och se samband mellan litterära texter från olika tider och kulturer samt mellan texter med anknytning till vald studieinriktning. Att ha tillägnat sig och ha kunskap om centrala svenska, nordiska och internationella verk och ha stiftat bekantskap med författarskap från olika tider och epoker.
Om du…
o  tar till dig litterära texter från skilda epoker och kulturer via böcker, teater och film och visar samband och skillnader mellan dem
o  kan diskutera innehåll, gestalter och bärande tankar i texterna, muntligt eller skriftligt
o  känner till några betydelsefulla författarskap och idéströmningar
                                                                                       …har du uppnått betyget G
Om du dessutom…
o  kan analysera och tolka litterära texter självständigt
o  kan diskutera de faktorer i samhället och kulturen som format texten
o  använder litterära begrepp
o  kan diskutera om texten har något att säga nutida läsare, och i så fall vad
o  kan analysera även bildbaserade medier (filmer, tv-program, konst) självständigt
…har du uppnått betyget VG
Om du dessutom…
o  läser texter av många olika slag och diskuterar och analyserar texterna i förhållande till den miljö, den tid och det samhälle där de har uppstått
o  kan uppfatta olika nyanser och innebörder i texter, och kan förstå bildspråk (när något inte skrivs rakt ut, utan snarare visas genom en ”bild”)
o  kan analysera och bedöma argumentationen i olika slags texter och medier och dra egna slutsatser om texternas argument

…har du uppnått betyget MVG