fredag 24 februari 2012

Trevligt lov!

Önskar härmed alla elever ett riktigt trevligt sportlov! Om ni behöver hjälp under lovet med någon uppgift så finns jag på pernilla.nordberg@hotmail.com. Maila inte på skolans adress, den kommer jag inte åt hemifrån. Kram på er /fröken

Läslogg Ett Öga Rött, Na11a

Läslogg


När du läser ”Ett öga rött” ska du föra en läslogg. Det är viktigt att du inte sparar läsloggen till sist, utan att du följer nedanstående schema och verkligen jobbar med din logg medan du läser din bok. Du ska besvara/ diskutera alla frågor. Försök att jobba med varje fråga så utförligt som möjligt. Längd totalt ca 3-4 handskrivna A4.


    1. När du har läst det första kapitlet:
      • Vilket är ditt första intryck av romanen, dess miljö och de karaktärer som hittills funnits med?



    1. Efter tre kapitel:
      • Vilket intryck har du fått av Halim? Beskriv honom! Använd dig av minst ett (korrekt)citat från boken!



    1. När du har läst halva boken:
      • Välj tre citat från boken som du finner tankeväckande eller välformulerade eller som du av någon annan anledning fäster dig vid. Skriv ner citaten (med sidnummer!) och kommentera dem utförligt! (Varför valde du dem? Vad är det som gör att de är speciella? Hur kan du koppla dem till bokens handling/tema? Etc.)




    1. När du har ca 20 sidor kvar av boken:
      • Man brukar ibland kalla Ett öga rött för en utvecklingsroman (definitionen på detta är enligt Nationalencyklopedin  ”roman som skildrar en individs eller ett kollektivs utveckling enligt de utvecklingslagar som naturalismen bekände sig till, dvs. framför allt arv och miljö”). Hur har Halim utvecklats genom boken? Har han utvecklats alls? Ge exempel.


    1. När du läst färdigt boken:
      • Beskriv i några meningar språket i boken. Ge exempel. Vad är det författaren velat uppnå genom att skriva Ett öga rött på det sätt han gjort, tror du?



måndag 20 februari 2012

Talanalys- examination NVBE09

Examination - talanalys

Uppgiften är att utifrån tolkningsnyckeln analysera ett valfritt tal. Det kan vara ett tal du tagit med själv eller något vi tittat på under lektionstid. Du får dock INTE välja det tal av Palme som vi analyserade gemensamt i klassen.

Analysen ska bli ca 1-2 A4sidor med Times New Roman, 12 pt.

Eftersom ni alla ligger på en nivå högre än G så vill jag verkligen att ni ser till att få in följande i er reflektion;
Hur är denna text kopplad till samhället? Detta gäller inte bara innehåll utan också textens form. Hur gjorde talaren för att påverka och skulle det fungera idag?
Lycka till!
//Pernilla

P.S.Observera! Det är klart att det finns massor av talanalyser på nätet. Vill ni titta så får ni - men då är detta en KÄLLA och ska refereras till som en sådan samt kommenteras av er själva - håller ni med eller inte?

Gemensam Palme-analys

Här är analysen av det korta Palme-talet som vi gjorde tillsammans. Tyvärr gillar inte bloggen att köra i två spalter, därav står kommentarerna längst ner, stycke för stycke.


"Demokratin är fast förankrad här i landet. Vi respekterar de grundläggande fri- och rättigheterna. Grumliga rasteorier har aldrig funnit fotfäste. Vi betraktar oss gärna som fördomsfria och toleranta.
Men så enkelt är det ändå inte. Fördomen behöver inte förankras i någon vederstygglig teori. Den har ett mycket enklare ursprung. Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla. Okunnighet om andra människors särart, rädsla för att förlora en position, ett socialt privilegium, en förhandsrätt.
En människas hudfärg, ras, språk och födelseort har ju ingenting med mänskliga kvalitéer att göra. Att gradera människor med sådan måttstock står i bjärt kontrast till principen om människors lika värde. Men den är skamligt enkel att ta till för den som känner sig underlägsen - på arbetsplatsen, i sällskapslivet, i konkurrensen om flickan eller pojken.
Därför ligger fördomen alltid på lur, även i ett upplyst samhälle. Den kan blossa ut i ett stickord, en obetänksam replik, en nedrighet i det lilla. Kanske menar den som handlar inte så illa. Men för den som träffas kan det riva upp sår som aldrig läks. De flesta av oss människor har ett behov att hävda oss gentemot andra. Och då står fördomen mot den avvikande - utlänningen, främlingen - till förfogande som en sista skans."


KLASSENS ANALYS
Syfte: Medvetandegöra fördomarna och få folk att göra något åt dem.(Bakgrund arbetskraftsindvandring)
Budskap: Vi är fördomsfulla trots att vi tror att vi är toleranta
Inledningen/ stycke ett:Åhörarna känner igen sig
Vi-form, inkluderar, involverar
Låter viktigt
Låter som att han är på vår sida
Stycke två:Antites
Rasism behöver inte visa sig i nazism
Vi behöver inte vara rasbiologer för att hysa fördomar.
Sociala förändringar kan verka hotande
Pathos
Stycke tre:Även om det sunda förnuftet säger att detta inte spelar någon roll, så är det lätt att ta till fördomar. Lättare att skylla ifrån sig än att se egna problem.
Pathos
Man kan såra människor djupt utan att mena det. Man tar till något i stundens hetta för att skydda sig själv.
Avslut:Pathos
Fungerande avslut, rundar av. Är inget traditionellt avslut, han återupprepar inte det han gått igenom. Öppet avslut.


tisdag 14 februari 2012

Utvecklingssamtal NvBe09

Hej!
Nu har jag börjat med utvecklingssamtalstiderna äntligen. Detta är första omgången, resterande mentorselever kommer jag att boka tider för nästa vecka.

Fredag 17/2

9.00               Max
9.20               Tiemo
9.40               Emil
10.00             Eleni

10.40             Therese
11.00             Rasmus
11.20             Hulda           
11.40             Mikaela
12.00             Ebba

Vi ses utanför lärarrummet på plan 1.Hör av er på pernilla.nordberg@hotmail.com eller i en kommentar till detta inlägg om ni inte kan komma!
//Pernilla

måndag 13 februari 2012

Engelsklektion SmBe10c: The strangest Monday ever

This is today's class assignment. After writing the story, we took 10 minutes to circle/underline all verbs and check them, using our own grammar books.

The strangest Monday ever

Your job is to create a story about the strangest Monday ever. Write in the past tense and include the following ingredients. (Please note that all of them have to be included , although some of them can play minor parts.)


-          Three monkeys with rabies
-          The song text “Cat, I’m a kitty-cat”
-          One too soft-hearted dentist
-          Some unexpected news
-          A troup of ballet dancers



//Pernilla 

Om Kata Dahlström som retoriker

Mer om Kata Dahlström som retoriker;
http://www.retorikforlaget.se/talarstolen/kata-dalstrom-pa-uppviglarstrat

Mer om suffragetter

För den som blev intresserad och vill läsa mer om de talare vi diskuterade idag, finns här en länk till Encyclopaedia Britanica's artikel om suffragettrörelsen. Då får ni använda er engelska också. :)

http://www.britannica.com/EBchecked/topic/646779/woman-suffrage

Retoriska figurer

Retoriska figurer finns det m-a-s-s-o-r- av och i analysmallen tog vi bara upp ett fåtal. För den retoriskt intresserade finns det bra info i denna länk;
http://www.falkman.se/23.htm

Oregelbundna verb, engelska


En länk till NE:s sammanställning över engelska oregelbundna verb i grupper.
http://www.ne.se/static/engelska/oregelbundna_verb.jsp?login=yes

fredag 10 februari 2012

Mall för talanalys

Talanalys
Några hållpunkter

·         Syfte
I vilket syfte hålls talet? Skilj på talets syfte och talets budskap. Syftet är relaterat till den situation i vilket talet hölls. Vad var alltså poängen med att hålla just detta tal, i just detta sammanhang, vid just denna tidpunkt? Beskriv kort något om om bakgrunden till talet.

·         Budskap
Vilket är talets budskap eller tes? Vad är det talaren vill framföra? Hur ser du det? Var presenteras det för första gången?

·         Inledning
Hur gör talaren för att få åhörarnas uppmärksamhet i inledningen? Fungerar inledningen?

·         Argument
Vilka är argumenten för budskapet eller tesen? Lista argumenten och bedöm
a)      vilket som är talets huvudargument
b)      för varje argument; om argumentet är starkt, relevant och håller för kritisk granskning, eller om det kan betraktas som svagt eller vilseledande.
c)      för varje argument; om argumenten spelar på logos, ethos, eller pathos.
Vilket intryck ger argumentationen? Vilken blir effekten av argumentationens uppbyggnad?
·         Retoriska figurerVilka retoriska figurer/ stilmedel kan du identifiera? Vilken blir effekten av dessa? Fungerar de i sitt sammanhang?

·         Avslutning
Hur avslutas talet? Vad ger det för intryck?


·         talaren
För dig som haft turen att se talet;
Beskriv talaren! Hur fungerar åhörarkontakten?
Hurdant är talarens kroppsspråk? Vilken blir effekten av detta?
Hur använder talaren rösten? Vilken blir effekten?

·         Sammanfattningsvis
Sammanfatta; hur fungerade det här talet egentligen?


Uppgift retoriska begrepp

Uppgift - Retoriska begrepp
Ta reda på vad följande retoriska begrepp innebär och skriv ner en förklaring med exempel till varje begrepp!
Logos
Ethos
Pathos
Hyperbol
Metafor
Liknelse
Allegori
Retorisk fråga
Allitteration
Anafor
Epifor
Tretal
Antites

Retorik - Palme och Latin Kings


Detta tal av Olof Palme har Latin Kings tonsatt, dock har de utelämnat slutet i sin tonsättning. Ni kan höra det tonsatta talet på youtube, se länken nedan.

"Demokratin är fast förankrad här i landet. Vi respekterar de grundläggande fri- och rättigheterna. Grumliga rasteorier har aldrig funnit fotfäste. Vi betraktar oss gärna som fördomsfria och toleranta.


Men så enkelt är det ändå inte. Fördomen behöver inte förankras i någon vederstygglig teori. Den har ett mycket enklare ursprung. Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla. Okunnighet om andra människors särart, rädsla för att förlora en position, ett socialt privilegium, en förhandsrätt.


En människas hudfärg, ras, språk och födelseort har ju ingenting med mänskliga kvalitéer att göra. Att gradera människor med sådan måttstock står i bjärt kontrast till principen om människors lika värde. Men den är skamligt enkel att ta till för den som känner sig underlägsen - på arbetsplatsen, i sällskapslivet, i konkurrensen om flickan eller pojken.


Därför ligger fördomen alltid på lur, även i ett upplyst samhälle. Den kan blossa ut i ett stickord, en obetänksam replik, en nedrighet i det lilla. Kanske menar den som handlar inte så illa. Men för den som träffas kan det riva upp sår som aldrig läks."



Tal av Olof Palme, 25/12 1965
Tonsatt av Latin Kings


http://www.youtube.com/watch?v=RTPR6q8czys

Retorik - I have a dream

Det första inlägget får handla om retorik. Här kan ni hitta talet "I have a dream".
http://www.youtube.com/watch?v=smEqnnklfYs